Thursday, September 06, 2012

Sepatah Dua Kata

Aku masih leka membelek kertas kerja yang aku usulkan dua hari lepas..walaupun hari tu cuma Briefing khas sempena tamatnya projek usahasama aku dengan salah satu Hotel di Tanjung Arang..konsentrasi aku sebenarnya sedikit terganggu gara-gara Breifing yang dimulakan awal pagi tanpa aku bersarapan..makanya perut mula mengambil alih peranan berfikir secara waras..serba tak senang duduk dibuatnya..aku cuba kembali fokus..namun disebabkan ruang tempat kami Breifing ini agak terbuka, ialah buat dekat Lounge Hotel..mata aku lebih tertarik pada gelagat manusia manusia yang berjalan mundar mandir di situ..aku cuba mengintai sedikit ruang untuk melepaskan diri sekejap..so aku ambil keputusan dengan menyatakan yang aku mahu ke tandas..

Aku berjalan di kaki lima Hotel mencari Rest room..tapi tujuan utamanya ialah nak mencari makan..aku langkah kan kaki aku ke Restoran Hotel..fuhhhh, bersepah makanan yang tersaji, tanpa fikir panjang..aku meneruskan misi mengisi perut..

Aku perhatikan dari jauh para committe yang sedang leka bermesyuwarah..asap berkepul keluar dari mulut aku..bila perut dah kenyang ni, hati mula lah senang..sambil sambil aku bertwitter..usai habis sebatang rokok..aku kembali masuk ke Breifing pagi itu..pada aku tak kisah pun apa yang aku terlepas..kerja sudah selesai semuanya..takde aku nak pening-pening, lepas dengar apa semua ni..aku cuma perlu sain beberapa kertas dan ambil payment..hati mula mencongak congak apa nak buat dengan duit tersebut..hahaha, tiba - tiba..

"Kami ingin mempersilakan orang yang bertanggungjawab dalam mengusulkan idea dan menafsirkan ia menjadi realiti..di persilakan Encik Faiz untuk memberi sepatah dua kata.."

Aku masih berkhayal dan terasa seperti mereka sedang bergurau..Speech? apa benda yang aku nak cakap? gila betul..tak bagitahu aku pun yang aku kena buat ucapan..hati aku mula tak sedap, ah sudah..kalau ajak borak pasal bola ke apa ke boleh la jugak, tak pun kalau yang didepan aku ni semua kawan-kawan, mampu lagi aku nak goreng ayat..aku masih berkata di dalam hati sambil kaki dengan berat cuba untuk berdiri..

Walaupun tak berapa ramai, dalam lingkungan lapan ke sepuluh orang aku dah lupa..tapi agak gugup juga bila nak buka mulut..Dah rasa macam leader group MLM pula..ahaha, aku gagahkan diri..dan mula membuka mulut..maka..

15 Minit telah berlalu..aku seperti tidak percaya bahawa aku mampu untuk melakukan ucapan yang pada dasar nya aku pun tak tahu isi-isi di dalam nya..lebih banyak kemengarutan dan punchline lawak yang aku hidang kan..rasa baru lepas habis buat show maharaja lawak pulak..hahaha..baru aku tahu betapa berhantunya istilah "Sepatah dua kata" tersebut..selama ni kalau time sekolah ke, kolej ke..aku bukan main angin lagi kalau Cikgu mahupun moderator membebel dengan kononnya nak cakap sepatah dua sahaja..bila dah kena batang hidung, baru aku sedar..

percayalah..tiada pembohongan yang paling hebat selain Sepatah dua kata..entri ni pun seakan satu pembohongan pada diri aku, kononnya tak nak buat lebih dari tiga perenggan..hahaha, korang tabahkan jelah hati baca ye dak?..itu lah sahaja sepatah dua kata dari aku, kalau aku nak selit kan apa yang aku cakap masa Breifing tadi, makanya entri ini akan menjadi entri yang berEpisod..so baik aku lupakan sebab aku kasihan pada pembaca pembaca yang lebih gemarkan bahan bacaan santai..

sekali bercakap..susah berhenti

No comments: