Wednesday, September 05, 2012

Aku yang asing Bab 1

Bab 1


Tidur aku hari ni diganggu apabila ada orang masuk ke bilik dan membuka lampu..ya, aku pantang betul kalau belum ready nak bangun orang terjah bilik ni..tapi nak buat macam mana, rumah dia kan..aku ni je yang macam orang takde rumah..semalam lepas melepak main pes..aku ambil keputusan terus stay dekat rumah Daus..malas aku nak balik rumah..kalau balik pun jawapan nya aku tak jumpa matahari lah hari tu..aku masih terbaring di atas katil, terasa berat anak mata nak buka..aku kerling Daus..dia tengah on the phone..awek mana pun aku tak tahu lah..

Malas-malas aku bangkit, aku tengok jam..ciss bukan main pagi lagi..baru pukul lapan, mamat ni tak reti tido ke? bisik ku dalam hati..sambil tangan meraba bawah katil mencari rokok dan lighter..belum sempat aku nyalakan..otak berputar ligat..ahh, aku lupa petua orang tuaku..sebaik bangkit, ku bersila menghadap kiblat, bersyukur pada yang esa dan berselawat ke atas nabi..aku bangun menuju ke dapur kemudian..mencari botol air masak..aku teguk rakus dalam lingkungan 3 gelas..inilah dia petua orang tuaku..mulakan hari dengan bersyukur, minum air masak sebaik bangkit..aku amalkan sehingga kini..

aku menuju ke ruang tamu..daus masih bergayut..ah lantaklah, aku nyalakan rokok dan masuk ke bilik tidur..semalam aku bantai call skype dengan Mira..sampai tertidur barangkali..entah apa aku bualkan pun aku tak tahu..tengah aku mengelamun..Daus masuk kebilik, "kau balik rumah tak kejap lagi?" soal Daus.. "balik lah, masuk hari ni je dah tiga hari aku tak balik.." jawabku malas..

"tak payah baliklah, kejap lagi teman kan aku jom.." balas Daus

"gi mana je?" soal ku

"Jumpa orang kejap..orang jauh" daus menjawab sambil menghidupkan rokok..dihembus asap keudara..

"awek eh?..kalau awek aku laju je..ada makan makan tak? aku lapar gila ni.."selorohku..

"Kau ikut je la..kau siap-siap lah..aku jumpa Arep kejap.." pintas Daus sambil berlalu pergi..

Aku membontoti dia sampai ke pagar luar rumah..aku berlenggeng selamba..dari jauh aku perhatikan daus bersemuka dengan Arep.. "Woi!! maksiat ke?" jerit amy gemuk kuat sambil menunggang Rxz merah dia.. "Cilaka lah kau!!" Jerit aku..sederet rumah ni semua adalah rakan rakan kami semua..sekepala..

***************************************

Mata aku dah macam panda bila melihat cermin sisi kereta..mengantuk, aku melihat cermin sambil diperhatikan Arep..bukan main segak lagi mamat sekor ni..aku rileks je pakai seluar jeans tiga suku..yang mamat dua ekor ni macam nak pegi pavi dah gaya..tak rebel la, sebagai anak jati kluang..aku pernah masuk KM pakai kain pelikat tau..ini baru jantan..

Aku berjalan lesu masuk ke dalam kereta..kejap apa model kereta ni?..ahh, malas aku nak fikir..yang penting cukup luas untuk menampung lapan sekeluarga..ahahaha..aku duduk belakang dan menyandarkan kerusi..aku perlu lelap sekejap..Daus memandu sambil arep duduk di sebelahnya..takkan nak suruh aku pangku dia pulakkan?..

***************************************

Iyla masih dengan telefon bimbitnya sedari tadi..usai bercakap..di bersiap-siap..ada tetamu yang penting akan datang ke rumah makcik dia hari ini..sebelum pulang ke ibu kota..Iyla berharap sekali untuk bertemu dia..seseorang yang kini dirasakan penting bagi dia..baru baru ini..ahh, bila bercakap soal perasaan..ia bisa berubah bila bila masa ataupun mungkin kekal selamanya..siapa jangka..sambil membelek wajah di cermin..sempurna..

Telefon bimbit Iyla berdering..

"Hello.."

No comments: