Sunday, September 23, 2012

<< Rewind . Stop > Play

Haikal rebah ke bumi..terasa berat dan panas kepalanya..sesekali terasa nyawanya ditarik..dia mengerang kesakitan..pandangan mata nya semakin kabur..terbaring di sebelahnya jasad seorang wanita yang amat dikenali, di genggaman tangan nya tersemat sejambak bunga ros merah..sudah tidak bernyawa..darah membuak-buak keluar dari kerongkong akibat kesan kelaran..air panas mengalir jatuh dari kelopak matanya dan mengalir perlahan di pipi Haikal, tangan Haikal bergerak lemah ingin mencapai sesuatu dari poket, sambil pandangan Haikal masih kejap pada wajah wanita itu, semakin lama semakin kelam..gelap!


***************************************************************

Jam lonceng mengejutkan lena Haikal pagi itu..seperti seminggu sebelumnya..celik mata sahaja, sudah tersedia sarapan dan baju yang harus dipakai olehnya hari ini..Haikal bangun dengan senyuman yang meleret..dia mengambil bingkai gambar yang diletak di atas meja tepi sudut katil..tersenyum Haikal merenung wajah wanita berbaju polka dot hitam, merah jambu dan bertudung bawal di dalam gambar itu..dia kembali mengambil sesuatu di atas meja..kotak yang dibaluti baldu rona merah itu di buka..sebuah cincin silver bertahkta batu permata di tilik..dia menutup kembali dan menarik nafas panjang..lekas-lekas dia bangun sambil mencapai tuala menuju ke bilik air..

Haikal merenung bias wajah dirinya di cermin..seakan mengatakan sesuatu kepada dirinya sendiri..seperti sudah puas hati, beliau terus menuju ke muka pintu bilik sebelum berhenti seketika..ahh, dia pusing kembali..terlupa sesuatu..di ambil kotak baldu berona merah itu lalu di sisip ke dalam poket seluar..tap! tap!,  telapak tangan nya menepuk nepuk poket kembali..


***************************************************************


Zulaikha menaip sesuatu di telefon bimbit nya..kepalanya berdenyut pening..kalau tidak kerana rindu, tak sanggup rasanya untuk keluar esok hari, tapi kerana Haikal mendesak membuat kan dia mengalah..lagipun sudah lama rasanya dia tidak bertemu dengan kekasih hatinya itu sejak Haikal mula bekerja di KL...terasa kasihan pula dia hendak menolak permintaan untuk berjumpa, Haikal mengambil cuti untuk balik ke rumah Ibunya di seremban..dan kata Haikal lagi..ada sesuatu yang ingin diperkatakannya..Zulaikha masih meneka neka..


..Haikal membuka pintu kereta untuk Zulaikha..selepas mengambil Zulaikha di rumah tadi, mereka berdua bersarapan di sebuah kedai bersama sama, setelah itu, dia membawa Zulaikha ke Dataran Seremban..betul-betul di tengah bandar Seremban..dia mengarahkan Zulaikha menunggu di salah sebuah kerusi taman di kawasan tersebut..tanpa bertanya Zulaikha terus mencari tempat duduk, kepalanya masih pening sedikit...dia merebahkan punggung ke kerusi di bawah teduhan Pokok yang merimbun..tidak berapa lama, dia melihat Haikal menuju ke situ sambil tangan nya tersembunyi di belakang badan..

"Untuk awak.." Haikal menghulurkan sejambak bunga ros merah kepada Zulaikha..

Zulaikha mencapai bunga itu sambil tersenyum.."Terima kasih awak.."

Haikal mengambil tempat duduk di sebelah Zulaikha.. " Saya..err, saya ingat.." tergagap-gagap Haikal melontar kata.. " Saya nak jadikan awak isteri saya.." sekali nafas Haikal bercakap..

Muka Zulaikha pucat..kejadian berlaku terlalu pantas, satu hayunan kayu tepat hinggap di kepala Haikal..kata-kata terakhir dari mulut Haikal masih membekas di telinga nya sedang dia belum sempat membalas pertanyaan itu sebelum beg tangan diragut oleh dua lelaki yang datang dari arah depan Zulaikha..Haikal cuba melawan sebelum dia rebah akibat pukulan kayu itu..Zulaikha menjerit meminta pertolongan..tindakannya itu memburukkan lagi keadaan, dek kerana terkejut dengan jeritan Zulaikha, salah seorang peragut itu mengeluarkan pisau lipat dan terus menerkam Zulaikha dan mengelar lehernya tanpa prejudis..

Tudung bawal yang melilit kepala Zulaikha beterbangan ditiup angin..Haikal cuba untuk bangun tapi kesan pukulan itu menyebabkan dia tidak berdaya..tatkala pandangan matanya melihat Zulaikha dikelar dan dua peragut itu melarikan diri..Haikal terasa dunia nya bergerak perlahan..dia sedaya upaya bangun menuju ke arah Zulaikha..setapak dua Haikal termampu..Di mendongak ke langit..cahaya matahari tepat memancar ke matanya..pejam!

***************************************************************



Tegak Haikal berdiri....

Seketika Haikal seakan-akan lupa dimana dia berada..di pandang sekelilingnya..deretan kereta yang bergerak perlahan serta bingit hon akibat kesesakkan di dataran Seremban sedikit menggangu dirinya..Haikal menggenggam kepala..terasa berat dan berdenyut..fikiran nya kosong..jiwa nya tiada

"Haikal..jom balik"..puan Hani memanggil anaknya..sejak dari tadi dia mengikut Haikal..sudah seminggu  puan Hani mengikut Haikal dari jauh berulang dari rumah ke situ setiap pagi sejak Haikal tersedar dari koma selama sebulan di Hospital..dan setelah Haikal berdiri beberapa ketika di situ, dia hanya akan memerhati sekeliling seperti cuba mengingat sesuatu..

puan Hani mengesat air mata nya..dia mengimbas seketika

"Mak..Haikal nak jumpa Zulaikha kejap lagi..doakan orang ye.."

"Hati-hati tu kal..goodluck!"..tersenyum puan Hani..baru sahaja sampai semalam di rumah dari KL, Haikal terus menceritakan yang dia mahu melamar Zulaikha..

No comments: