Tuesday, September 04, 2012

Aku : Silam, kini mendatang..

jarum jam tepat menunjukkan 4.30..aku baru selesai menyiapkan artwork yang di tempah member aku, ye..kejadah apa nya buat keje pagi pagi buta kan? itulah nasib yang harus di terima oleh freelance designer macam aku ni..waktu kerja yang bersepah seperti waktu orang keje gomen, waktu rehat mereka bersepah..begitu jua aku,cuma yang tak sama waktu rehat aku..lantas aku menyalakan sebatang rokok helang kotak putih, aku tarik nafas dalam dalam..fuhhhhh, nikmat setelah penat memerah otak..aku bangkit dari kerusi menuju ke bilik air..selesai membuang apa yang harus dibuang, aku merehatkan diri di anjung rumah sambil menghabiskan baki rokok yang tertinggal..

Sedang leka mengelamun, aku di datangi oleh seorang budak lelaki lingkungan 8-9 tahun, dengan rambut bertempek sikat tepi, bersama baju kartun tuck in seluar khaki, muka berbedak..aku perhatikan atas bawah..saling tak tumpah macam rupa aku..dalam kehairanan aku masih mampu untuk bertindak cool dengan tidak terkejut..tiba-tiba dia menegur aku yang sedang dalam kekeliruan.."abang ni nama Faiz kan?" perlahan suara nya..aku mengangguk kehairanan..

"Abang jangan terkejut, saya Faiz, diri abang yang berumur 9 tahun.." "abang kerja apa sekarang?" soalnya selamba..aku menyedut puntung rokok yang hampir habis..ku ketis keluar rumah..fuhhh, perlahan aku lepaskan asap.."aku tak kerja, maksud aku..kerja tetap takde lagi, tapi aku ada kemahiran sendiri..dan dengan kemahiran yang aku ada tu je lah aku cari rezeki.." jawapku spontan..riak muka budak itu berubah kelat..perlahan dia mengeluh..diubah posisi berdirinya kepada duduk bersila di lantai..kepala nya tunduk kebawah..

Aku duduk besila disebelahnya sambil memegang bahu dia.. "Relaks..aku tahu pada umur yang sebegini,aku patut ada sesuatu yang harus dibanggakan..ye aku masih tak punya apa-apa, tapi tak bermaksud aku gagal.." aku cuba menenangkan diri dia,maksud aku diri aku sendiri mungkin.. "..aku mungkin susah sekarang, tapi setidak-tidaknya, aku bukan jadi orang yang tak punya wawasan macam segelintir orang lain..aku masih mencuba jadi yang terbaik saat ini..cuma mungkin rezeki masih tidak memihak." sambungku..

"Abang dah ada orang yang istimewa?..maksud saya makwe?"..pintas dia, amboi..tak padan dengan umur dah tanya aku soalan macam tu..aku terdiam sejenak.. "Tunang..aku pernah tunang..dan sekarang aku tiada siapa.." jawabku lesu "..cuma aku nak ingatkan kau..bila tiba saat itu nanti, janganlah kau lakukan kesilapan yang sama seperti aku..hargailah dia sebaik-baiknya..peluang yang dia bagi kali kedua itu, kau tebuslah sebaik-baiknya.." aku memalingkan muka ke arah lain..terasa hiba saat berkata sedemikian..

"..Maknanya, bila saya besar nanti..saya akan menjadi seorang yang tak berguna?gagal dalam segala-galanya lah?..hurmmm" terlepas keluhan berat dihujung bicara..tepat dia memandang ke arah ku..anak matanya mula berkaca..

"Kau pun apa kurangnya..cubalah jangan main main masa belajar, jangan asik nak melawan cakap orang..macam mana budak yang selalu skor no1 dalam kelas boleh jadi macam ni bila besar?cuba kau beritahu aku?.." bidas ku..belum sempat aku bicara dia menjawap "abang adalah saya dan abang sendiri tahu saya macam mana kan? jadi jangan nak salahkan saya seorang..dan saya masa lalu..tiada apa yang harus saya ubah..abang tu masa sekarang dan abang yang harus berubah!!"..tinggi suaranya..terasa pedih hati mendengar..

Aku menghela nafas..menyeluk poket mengeluarkan kotak rokok, "sap kok?" aku menghulur padanya.. "tak..saya tak hisap sehingga 17 nanti..abang sendiri tahu"..aku menyalakan rokok dan membiarkan keadaan sunyi seketika.."buat apa kau datang sini?" tanya aku.."tiba masanya saat saya sedarkan diri abang..siapa lagi yang boleh buat abang berubah kalau bukan saya sendiri? masa lalu abang.." "Abang di masa depan itu sendiri pun tak mampu nak ubah apa-apa selain menerima masa sekarang..sebab itu saya harus lakukan sesuatu.." jawapnya..aku masih terdiam sambil menghisap rokok..fuhhh..

"cubalah abang..bukan buat untuk saya..masa lalu abang..tapi buatlah untuk dia.." sambil jari nya menunjuk ke satu susuk tubuh kerepot di hujung anjung..teramat lesu wajahnya.. "saya berharap sangat abang buat sesuatu..untuk diri abang sendiri..sedarlah sekarang" pintanya lemah..sambil perlahan menghilang di balik kelam di hujung anjung bersama susuk wajah si tua tadi.. "Berubahlah..." kata-kata terakhir yang aku dengar tatkala dia hilang seluruhnya..

Fuhhh..aku melepaskan asap dan mencucuh padam puntung rokok.."Ahh..kau sabar jelah, aku tahu apa yang aku buat.." aku bermonolog didalam hati sambil mengenangkan masa silam yang menyedihkan dan menjangkakan masa depan yang menakutkan..jemari ku menggigil..aku mengetap bibir.."Ya tuhan..kepada Mu aku berserah.."

- Mimpi

1 comment:

Anonymous said...

Hai, saya dari masa Depan. Alhamdulillah kita sudah berjaya menempuh satu temph yang agar sukar. Aku mungkin masih belum berjaya atau ada apa yang mahu dibanggakan sebetulnya. Tetapi sedarlah semua akan baik-baik saja, percayalah pada aturannya. Bersyukur setiap hari, sekarang kau punyai isteri anak perempuan dan lelaki yang harus kau hargai. Jumpa lagi di masa akan datang.