Tuesday, September 04, 2012

Amira

Amira Atiqah Zulaikha

Dua belas tahun yang lepas..

aku ingat lagi kali pertama bersua..wajah putih kemerah merahan..lembut, pandangan mata nya redup..seperti kacukan cina, ia baka ibunya juga ada kacukan cina..sejak dari pertemuan pertama kali itu..aku selalu bersama..ia, boleh dikatakan aku yang selalu bersamanya..hinggalah satu hari yang tidak disangka..

ketika itu aku baru pulang dari sekolah..ku lihat didepan rumah penuh dengan orang ramai..ku dengar tangisan dari suara yang amat ku kenal..Amira..dia menangis semahu mahunya..aku seakan terpana dengan kejadian itu..tapi apa yang mampu aku lakukan..dia dibawa pergi jauh dari kehidupan ku..sangat jauh

sembilan tahun kemudian..

Aku masih bertemu Amira..tapi terasa diri ini bukan siapa siapa padanya..hendak bertanya khabar pun seakan tidak mampu..kadang kadang, aku hanya mampu melihat dia dari jauh..dan itu jugalah pertemuan kali terakhir..aku masih ingat saat itu..kutatap dan kurenung puas wajahnya..aku tersenyum dengan kelatahnya..riang

Tiga tahun sebelum hari ini..

Masih jauh..
Aku ingat lagi ketika itu aku baru selesai membeli barang harian di sebuah supermarket..seminggu sebelum aku telah dikhabarkan dengan berita yang agak mengejut, aku diminta pulang segera..tapi aku masih berdalih..dan berharap agar semua baik baik saja..aku cuba kalihkan perasaan yang bukan bukan..selesai berbelanja aku gerak pulang..ya aku harus pulang segera..

aku memberhentikan motor di persimpangan kerana lampu isyarat bertukar merah, ketika itu..perasaan mula membelenggu, tak sedap hati,aku harus cepat ke kampung halaman, tiba tiba..Handphone ku berdering..aku sambut suara di hujung talian..dan saat itu dunia seakan gelap gelita..kakiku longlai, aku tidak dapat menampung beban motor lalu rebah ke atas jalan..saat itu terasa diri ini lemah..air mata mengalir membasahi pipi..seorang pemandu kereta yang sedar dengan keadaan aku turun membantu aku..di angkat nya aku ke tepi jalan..sekali lagi aku rebah..

"Faiz, adik..adik, dia dah meninggal.." sayup kedengaran suara itu..perlahan seakan menarik semangat ku pergi

"Inna Lillah wainnalillah hirojiun"..balasku..hampir pitam

Amira Atiqah Zulaikha..walau hanya seketika, walau bukan seibu sebapa..kau tetap adik aku..aku tetap merindukan mu..aku yang mendodoikan engkau lena disaat kau masih bayi..moga engkau tenang disana adikku.. Al-Fatihah

-Arwah mengalami demam panas yang berlarutan selama 3 minggu..seminggu sebelum dia pergi..doktor mengesyaki ada ketumbuhan di dalam kepala nya..dan disaat itu segalanya sudah terlambat..arwah pergi disamping ahli keluarga yang lain kecuali aku..satu satu abangnya..

No comments: