Wednesday, September 05, 2012

Putus cinta

Mari berkongsi rasa..

Sementara aku masih diberikan ilham untuk menaip entri ni..aku nak Taip dua entri sekaligus, topik lagi satu ialah Jatuh cinta , engko orang klik je situ..tu pun kalau berjaya dilaksanakan..hari ni aku kepagian, mungkin kerana aku tidur tak ikhlas kot..semalam selesema, lantas aku mengambil keputusan makan ubat lalu terus membongkang..bila kesan nya dah habis, resultnya haruslah terjaga ye dak?..tu yang tak best tu..tidur aku kosong sekosong kosong nya..amboi banyak betei kosong..ok dah, takyah nak cerita banyak..tadi masa bangun je, aku terasa nak mengongsi kan..ahaha, lain macam bunyi perkataan tu..lantok le..aku nak kongsi pengalaman aku Putus cinta..Rasa putus itu dan bagaimana aku handle kejatuhan empayar cinta aku..chewah..yang engko orang baca je kalau nak, kalau taknak pun aku tak pedulik..aku nak cerita jugak.

Bila sebut Putus cinta, ianya bermakna kegagalan dalam suatu perhubungan kan..macam mana nak putus kalau tak bertaut..ketika sekarang ini kalau aku putus cinta, ianya dah jadi seakan aku menghisap rokok..dah habis tu habis lah walaupun rasa macam nak hisap lagi..paham tak? tak paham takpe..diamkan je..makna kata aku tak berapa ambil kisah, rokok lain masih lagi ada..ahohoho..paling aku terasa ialah saat aku putus tunang, ia..putus tunang dan putus cinta tu lebih kurang kot? pada aku..sakitnya tuhan saja yang tahu, kecewa, hilang semangat..terasa nyawa direntap saat itu..aku pun tak tahu bagaimana ianya berakhir dengan kegagalan..setelah bertahun lama aku memberikan prestasi yang konsisten malahan maksima..hampir kepada garisan penamat, aku kecundang..mungkin kerana faktor alam semesta dimana berlaku pelanggaran kosmik-kosmik yang tidak kita jangka..impak nya bertebaran kemerata..

Kesan dari kegagalan itu membuatkan aku cuba lari dari kenyataan..aku mengasingkan diri dari dunia nyata, aku mencipta dunia aku sendiri..segala-galanya berputar 360 darjah..agak lama, makan aku tidak kira masa, tidur tak tidur aku tak ambil kisah..kesihatan diri terjejas..ahh, perasaan dia memang sangat jilaka ketika itu..aku hilang punca..ibarat free fall dari ketinggian 20 000 kaki..cuma menunggu masa tersembam ke bumi..putus harap untuk terus hidup..lebih kurang 3 bulan lamanya aku menghadapai kecelaruan diri..hampir 5 bulan aku menyepi..dan setahun untuk aku pulih sepenuhnya..bayangkan setahun aku menyeksa diri sendiri akibat dari kegagalan itu..itulah kali pertama dan terakhir aku kalah dalam menghandle masalah diri..dicampur dengan kegagalan kerjaya..itu yang buatkan aku rasa nak tarik nyawa..bukan literal, tapi perumpamaan..harap maklum

Selama setahun itu..aku berterima kasih pada Tuhan, kawan kawan..keluarga?..hurmm, aku tak pernah babitkan masalah aku dengan mereka..selepas setahun itu baru aku berani buka mulut bagitahu masalah aku..sebab aku taknak mereka tengok aku ini lemah..dan jenis aku memang tak pernah nak cerita dekat siapa-siapa kalau aku ada masalah..cuma saat itu, pada tuhan saja aku mampu bicara..kawan kawan pun hanya perasan sebab aku jarang keluar rumah..maka mereka terpaksa datang mencari aku..nasib baik time tu aku duduk menyewa, kalau duduk rumah sendiri, macam mana nak sorok dari famili..

Perlahan-lahan aku bangkit..aku belajar kembali cara bergaul..aku belajar cara bertutur, aku belajar macam mana hendak bergelak ketawa, iya pada kawan kawan, mereka mungkin menganggap aku ni jenis kelakar, sentiasa buat orang ketawa..takkan aku nak buat diorang mennagis pulak kan?..mau kena penyepak nanti..aku berjaya pendamkan masalah..mungkin sebab terlalu lama aku pendam..ianya sudah menjadi kerak yang sukar ditanggalkan..makanya nya bila aku gagal bendung, ianya menjadi penyakit pada diri sendiri..bila aku bangkit dari kegagalan itu.aku menjadi lebih matang dalam berfikir, segala apa yang terjadi itu ada sebab dan hikmah tersendiri..

Kini, jika bercerita tentang kegagalan itu..ianya hanya mendatangkan senyuman kepada ku..ia, langsung tidak menjadi bekas dan kesan dalam hati..sampai bila harus aku kenang jika aku mampu untuk hadapi kisah baru..itu yang aku rasa apabila putus cinta, engko orang punya rasa? pernah putus cinta?..cubalah dan rasalah..tapi kesan nya tanggung sendiri..ahahaha

saat aku menaip entri ni..aku baru lepas putus cinta untuk kesekian kalinya..rasanya? rabak? sikitlah..tapi hendak taknak terima apa saja..pada bekas tunang, PerMysuriku dan juga bekas kekasih gadis lolipop saya..terima kasih atas segalanya..anda adalah hal yang terindah masa lalu..bukan masa sekarang atau masa depan saya..itu cerita lain..jika rindu atau terkenang..ianya hanya pada suasana nya..bukan orangnya..

Bagaimana aku bangkit?

begini..

Bangkit..

1 comment:

Anonymous said...

byk gak mantan-mantan kau nihh.

**chill oke. ALLAH know the best.

-angin!-