Saturday, December 14, 2013

SATU PERTEMUAN

Pertemuan..satu benda yang paling bermisteri bagi aku, kita takkan tahu, bila, dimana, siapa atau dengan apa yang kita akan bertemu..

Ya, itulah yang terjadi kepada aku..satu pertemuan yang masanya, tempatnya dan orangnya yang paling aku tak jangka, perasaan dia pun tak dapat nak digambarkan atau diluahkan, rasanya bercampur-campur. Nak dijadikan satu cerita..

Ceritanya bermula begini..

 Jam menunjukkan Pukul 5.30 petang dan sudah sampai masanya untuk aku balik, tepat jarum minit ke angka 31, cepat-cepat aku angkat kaki dan pegi thumb print. Tujuannya sebab aku nak pergi cari port tengok Bola pasukan cap ayam lawan cap (Insert jenama berkualiti tinggi), dan aku seperti mereka mereka yang lain, tetaplah juga dengan menyokong cap ayam ni walau dah berbakul bakul kata caci maki diberi, nak buat macam mana..kononya Tanah tumpahnya darahku menjadi panji. Okay lupakan benda ni, aku taip ni pun dah boleh buat sakit hati mengenangkan liku-liku team ni.

Sambil menonton perlawanan, aku pun selingkan dengan makan serta minum, yelah..pergi stadium pun kunyah-kunyah bro, lu chant 90minit game pun ada rest masa first half, lepas makan aku sedut rokok berbatang batang sebagai melunas rasa keras setelah tak hisap rokok 8 jam waktu bekerja.

Ahh skip skip lah cerita makan bola tu..habis je game, aku terus memandu pulang ke rumah, dan di sini lah kisahnya menjadi semakin menarik. Aku kerja di KL dan setiap hujung minggu aku akan pulang ke rumah keluarga aku di PD, so faham faham lah engkorang dengan macam mananya keadaan trafik masa tu. Punya lah slow dan menyakitkan hati, dengan mana degilnya sikap sesetengah manusia yang agaknya dalam kepala otak dia, Dia paling cepat nak kena sampai rumah. Suka suka hati dia je nak selit sana, potong sini..fak! dan punyalah heavy jammed dia sampai aku rasa kalau main game gta, kau dah boleh complete mission aku rasa, kahkahkah.

Aku ni dha lah drive sensorang, so apa yang aku praktikkan selalu saat melalui benda benda sesak ni, aku akan buka lagu-lagu pilihan dan nyanyi seperti di dalam bilik karoake. Kena pulak time tu aku dengar lagu Ziana zain, Madah berhelah..perghhh sampailah tang High Note tu, sekali aku tarik, tiba-tiba usus perut aku tertarik sekali sampai buat aku rasa nak tercirit, ah sudah..jahanam..efek roti banjir kuah kari tambah neskepi tadi dah mula memberi kesan mendalam. Aku start gelabah dah, yelah..dahlah jammed, aku tengok sign untuk rest stop jauh lagi, dan yang paling berhampiran pun lebih kurang 1.5km iaitu stesyen Minyak. Makin gelabah aku.

Trafik masih bergerak perlahan tapi mulut aku makin laju menyumpah seranah sambil perut hebat melakukan ritualnya. Aku terpaksa melakukan petua-petua kuno dan cakap "Kepala,lutut" berulang-ulang kali dalam skala yang laju. Hasilnya, pergi jahanam dengan penipuan ni, makin menjadi-jadi dia punya nak terkeluar tu. Dah dihujung-hujung kepala bak kata orang.

Lebih kurang 10minit aku menahan dan meredah dengan amarah jammed tadi, akhirnya aku tiba ke destinasi yang memberikan seribu sinar dan impian. Aku park secara membuta tuli, tarik handbreak, matikan enjin, keluar, tekan punat kunci dan berlari ke bilik air. Engkorang faham faham lah situasi bilik air dengan pam minyak ni macam mana rupa dia, Dengan keluasan yang tak seberapa, hanya ada Tiga jamban, Dua jamban duduk satu lagi cangkung, dua tempat kencing berdiri, dan satu singki air. Sampai sahaja di muka pintu bilik air ni, aku terus pulas tombol pintu dengan kuat tanpa melihat apa-apa sign pun sebab aku yakin simbol dekat luar tu satu mahkluk tak pakai skirt. Disebabkan kelajuan dan kegopohan aku pulas pintu, satu bunyi kuat terhasil kerana engsel pintu tu dah jahanam, dan pada masa yang sama kedengaran bunyi terkejut dari dalam bilik air lagi satu. Katanya "Hoi!"..aku buat tak tahu, cepat-cepat aku masuk jambam, kunci pintu, tanggal seluar dan.....(segala perilaku di dalam jamban terpaksa di potong atas nama menghormati privasi)

Okay, sedang aku layan feel membuang ni, kedengaran di dalam jamban sebelah suara seseorang mengeluh, aku tak ambil pusing, aku keluarkan rokok dan nyalakan, baru lah makin ada feel. Tiba-tiba orang sebelah bersuara, "oi"..aku buat bodoh lagi..takde maknanya aku nak layan..tapi dia tak berputus asa, masih memanggil-maggil sambil ketuk ketuk partition yang memisahkan ruang antara aku dan dia, kalau takde partition ni, kami mungkin sedang duduk berdua-duan sebelah menyebelah..mesti rasa janggal yang amatkan?. Aku dah start menyampah dah, aku balas ketukkan sebelah, Dia ketuk-ketuk lagi sambil berkata "Bro!", aku balas - "Ye apehal" aku yakin dia melayu sebab cara panggil bro dia tu bro jawa. "Bro, dalam bilik air kau ada tisu ke? baldi air ke? ada tak bro?." Soal dia.

Di hati kecil aku mula terdetik perasaan tidak sedap, aku perati sekeliling susun atur jamban yang aku sedang pakai ni, aku guna jamban cangkung. Yang ada dalam jamban ni tiada yang lain hanya ada satu kepala paip dan getah paip semata-mata. "Takdelah bro! kenapa??" aku balas..dan masa itulah aku terdengar satu ayat yang paling celaka sekali dalam masa setahun untuk tahun ini. kata brader sebelah tu.. "Bro kau tahu tak, bilik air ni takde air bro!!" ..FUCKKKKKKKK.

Kami sama-sama terdiam, aku termenung akan masa depan aku sambil brader sebelah ni cuba untuk memeriahkan sedikit suasana yang muram ni dengan flashback lawak-lawak celaka MLMega minggu lepas. aku ketawa paksa sambil tangan meraba-raba poket seluar atau baju, mana tahu ada cebis cebis tisu yang aku simpan, namun hanya tinggal satu harapan yang tak berkunjung tiba.

dan part yang paling best masa tu ialah. Sedang aku dan brader ni cuba menyelesaikan masalah kami berdua, kedengaran seseorang membuka pintu dari luar, aku cepat cepat jerit, "Bro, uncle!!" namun hanya disahut dengan bunyi pintu tertutup dari bilik air sebelah aku pula, perlahan je brader tu jawab dari sebelah. "Kau nak aku cakap ke, kau nak cakap sendiri??"

Aku balas, "Biarkan dulu..lambat-laun dia sendiri akan cakap dengan kita".

-TAMAT-

;Penyudah cerita ini ialah, kami bertiga terpaksa terperuk lebih kurang 20Minit dalam jamban itu sebelum ditemui oleh pekerja pam minyak dalam keadaan meyayat hati dan dia sudi menghulurkan bantuan meringankan beban kami. Saat itu, aku bersyukur di atas pertemuan kami dan saling bantu membantu satu sama lain di saat-saat yang paling getir.

Selesai sahaja insiden itu, aku bertemu lagi dengan brader tersebut di R&R seterusnya dan kemudianya kami menjadi lebih akrab. yang sorang lagi tu?? aku dah tak jumpa sebab dia paling lambat keluar.


No comments: