Thursday, December 26, 2013

ANUGERAH

PROLOG

Di atas longgokan batu batu besar yang terdampar di Tanjung Arang, kelihatan seorang pemuda sedang duduk termenung jauh kearah selat Melaka, kejadian yang menimpa kepada dirinya malam semalam masih menghantui dan meresahkan kotak pemikiranya. Seketika dia bangkit sambil melihat tanganya, di buka jemari tangan kanan lalu di acu kepada sebuah bongkah batu sebesar peti ais bersaiz sederhana. Seluruh permukaan batu bergetar perlahan dan semakin kuat apabila dia memaksa seluruh cakranya untuk mengalihkan batu tersebut. Terapung, bongkah batu tersebut perlahan-lahan terangkat dari kedudukan asal dan mengapung di awangan, kemudian statik di antara jarak dua kaki dari tanah. Fared melihat ke arah batu tersebut dan digenggam jemari nya menjadi penumbuk. ”brukkk” berderai batu itu apabila Fared menggunakan kuasa cakranya. Dia mendepakan tanganya kearah laut selat Melaka yang terbungkam dihadapan lalu menjerit, untuk apa dan pada siapa hanya Fared saja yang mengetahui.

Tanjung Arang, September 2013.
Sekembalinya Fared ke Tanjung Arang dari kehidupan kota metropolitan setelah peristiwa antara dia, hana dan hani berlalu lebih kurang dua minggu, masanya banyak dihabiskan dengan cuba untuk menghadam dan merungkai kejadian kejadian yang menimpa dirinya sepanjang perkenalan antara mereka bertiga. Fared gumam. Segala kejadian itu di luar kemampuan dan batas norma manusia sepertinya, manusia di seluruh dunia. Sejak dari kejadian itu juga Fared lebih gemar bersendirian dan banyak menghabiskan masa dengan membuat research yang berkaitan. Di dalam bilik dirumah peninggalan orang tuanya, Fared menghamburkan badan keatas katil, cuba untuk pejamkan mata setelah mengharungi perjalanan selama dua jam. Makin lama, kelopak matanya mulai rapat dan kejap. Fared terlelap begitu saja.

“Setiap dari kita ini di anugerahkan dengan kemampuan yang luar biasa, samada kita sedar atau tidak Fared” perlahan Hana menghilang menjadi kabus beterbangan di pekat malam itu. Fared terbaring lesu di permukaan jalan yang masih belum diturap. Di tengah hutan yang dia sendiri tidak tahu dimana. Kedengaran jeritan sayup dari jauh memanggil namanya. “Hani!” bentak Fared, dia cuba mengumpul segala daya yang tersisa untuk bangkit. Perlahan dia memaksa kudratnya untuk memapah jasad sendiri untuk bangun, Fared terbongkok sedikit sambil mengesat mulut dan hidungnya yang mengalir darah. Dia mendorong kaki melangkah kehadapan, setapak dua lemah, tiga empat tapak mula tampak gagah lima enam Fared laju mara ke satu arah. Dia perlu pantas, “Hani!!!” jeritan padu dari Fared mengegak gempitakan seluruh kawasan belukar berhampiran nya, segala ungas dan mamalia berhampiran bertempik dengan kejutan. “zapp” satu cahaya terang benderang muncul di sekitar Fared atau lebih tepat dari Fared sendiri. Sepantas kilat Fared hilang dari kawasan itu sambil halo cahaya masih kekal menandakan Fared telah ter teleportasi ke tempat lain.


Bersambung...





*Patutnya cerita ini kesinambungan setelah habis/tamatnya hikayat Gadis polka vs Gadis Magenta..tapi tangan dan akal gatal jugak nak menulis padahal cerita GPVSGM tak habis lagi. so sedikit draft yg aku taip agar aku nampak sedikit jalan cerita yang bakal aku buat. mungkinlah..sebab dah start malas sebenarnya*

No comments: