Thursday, December 26, 2013

HAIKU YANG TERPERAM

Wahai cermin, terima kasih sudi tersenyum kembali saat aku bersedih dihadapanmu.
Walau aku tahu Cuma sekadar menipu, sekurangnya kau jujur tanpa selindung.
Dari watak nyata yang sekadar omong kosong. Celaka.

Pada sang pari pari mimpi. Adakah kau masih belum serik? Datang dalam mimpiku meracik racik,
Lunyai kau kerjakan segalanya sehinggalah  aku celik!

Lima, Tujuh, Lima

1.
Di tepi Tingkap,
Awan berat merangkak,
Hujan di hati.

2.
Lama menunggu,
Penat memikirkanya,
Hari berganti.

3.
Suka dan duka,
Hati terus direnyuk,
Mati bicara.

4.
Lafaz bismillah,
Terus kaki melangkah,
Masa terhenti.

5.
Lupakah dia,
Aku ini siapa?,
Bayang sahaja?.

6.
Bila bermula,
Bulatan kehidupan?
Cepat berakhir.





7.
Hidup nan gelap,
Alah pada silauan,
Focus dan mara.

8.
Tak tahu apa,
Berlegar tiap waktu,
Pedih dan ngilu.



9.
Semua takdir,
Tiada kebetulan,
Walau celaka.

10.
di ufuk senja,
gelap hadirkan diri,
itu magenta!

11.
Degilah hati,
Mengalah itu akal,
Asyik berdangkal.

12.
Waktu tersunyi,
Terbayang macam macam,
Riuh semacam.

13.
Ikut sahaja,
Dan janganglah membentak,
nanti kau ngerti.

14.
Bingit dan bising,
Terus aku berpaling,
Mereka diam.

15.
Pintu tertolak,
Hanya angin menerpa,
Tertulis tarik!

16.
Bayangan hitam,
Kilau mata merenung,
Nyawa diracik.


17.
Penat dan bosan,
Jiwa dan benak sebu,
sedut nikortin.

18.
Gelak dan tawa,
Cukup untuk sekejap,
Bahagianya!

19.
Amboi jelingan,
Buat jantan tertawan,
Ditangan pisau.

20.
Sikit lagi hoi!
Jeritan dari jauh,
Lain dimensi.












Haiku

i.
Cinta ku satu,
Pada si awan terbang,
Pemukau jiwa.

ii.
Kadang kadang je,
Buat aku terasa,
Diam membatu.

iii.
Pedulikan lah,
biar aku sahaja,
rasa seksanya!.

24.
Kepada malam,
Sejuk kau menggigit tau!
Seperti rindu.

25.
Rindu mendatang,
Kala malam berlabuh,
Tahukah dia?

26.
Syukur nikmatNya,
Segalanya sempurna,
Terima kasih!

27.
Berakhir cepat!
Aku dah tak tertanggung
Bunuh sahaja.


Bahagia itu engkau yang punya..peduli apa orang kata. Mereka tu yang buta apa maksud bahagia.

28.
Malasnya diri,
Bila subuh memanggil,
Pekakkan hati.

29.
Cik adik manis,
Senyuman mu menawan,
Tapi kau buta.

30.
Rancang tak laku,
Serahkan pada takdir,
Laku tak rancang.

31.
Bukan mahu mu,
Hanya apa kau perlu,
Serahkan padaNya.

32.
Kau mahu pergi,
Tanpa ku merelakan,
Terduduk diam.


No comments: