Thursday, December 26, 2013

PT 4 : HIKAYAT GADIS POLKA VS GADIS MAGENTA

PT 6 : Hikayat Gadis Polka Vs Gadis Magenta

Aku bangun dengan kepala yang paling berat sekali setelah dikejutkan oleh penggera yang berbunyi memekik daripada telefon bimbit. Teraba-raba aku mencari di mana letaknya telefon tersebut. Jumpa, tekan punat dismiss. Lega. Perghh, apa punya mimpi lah malam tadi, alamak!! Dah pukul 7 lebih. Laju aku bangkit dari pembaringan menuju ke bilik air, sambil jalan, aku tanggal kan semua, telanjang. Masuk ke bilik air.
Bismillah, aku teguk air kopi berusia dua hari lepas dari dalam peti sejuk. Segar tekak, aku nyalakan rokok dan sedut dalam-dalam, hari isnin dan mood nak pergi kerja tu rasa macam kimak. Berjalan aku menuju ke muka pintu rumah sambil belek telefon bimbit, 7 miscall dan 3 mesej dari hana, aku buka mesej pertama, ”awak, saya dah sampai stesen sri aman, awak dekat mana ni?”. mesej kedua ”awak!! Mana ni? Angkat lah telefon tu?” dan mesej terakhir  ”buang masa betul tolong orang macam awak ni!”.
Aku tahu salah aku sebab tertidur mati petang semalam masa tengah baca buku hani, dan mimpi, ya. Tersangat lah seperti kejadian sebenar mimpi aku tu semalam. Pantas aku tekan punat dail semula dan buat panggilan kepada hana. Sekali, dua kali, tiga kali. Arghhh, buat hal betul budak sekor ni. Keluar, kunci pintu. Pantas aku berjalan menuju ke stesen sri aman.
Dalam perjalanan menuju ke tempat kerja menaiki lrt, aku membelek buku pemberian hani di tempat duduk, kusyuk. ”hai, ed!” tegur seseorang. Aku pandang ke atas, ”eh, hani!” aku senyum. ”kusyuk baca?” dia bertanya. ”buku orang bagi, haruslah” balas aku segan. ”dah jumpa dompet awak?” tanya dia ”dah, tapi belum dapat, ada dekat sorang budak ni” jawab aku ”oh lagi satu aku nak tanya ni, macam mana kau jumpa aku semalam? Dan Kau ke penulis buku ni? Awanterbang?” soal aku.
Ting!.
”sori ed, lain kali lah persoalan tu hani jawab ye. Dah sampai?” selamba je dia jawab sambil bergerak keluar. Lagi sekali aku pandang dia hilang dari pandangan di balik cermin monorel, dai lambai tangan senyum. Aku terpinga-pinga. Tersangat misteri lah perangai si hani ni. Dimana-mana aku ada pasti akan terjumpa dia, samada dia jumpa aku atau dia memang kaki stalker. Bertambah persoalan dalam benak minda aku sekarang ni berkeaitan hani. Oh hana!, aku seluk telefon bimbit dari dalam saku, dail.
Beberapa kali juga aku cuba call dia sebelum panggilan diangkat, ting! Pintu monorel terbuka, aku melangkah keluar, ”hello, hana?. Sori pasal semalam, aku tertidur.” jawab aku, nak juga aku sambung cakap yang aku mimpi dia, tapi aku batalkan niat sebelum dia pikir aku ni yang bukan-bukan. ”amboi senang betul ye jawab tertidur?” nyaring suaranya di hujung talian ”brrr, rilek la, sori sangat-sangat, so macam mana kau nak bagi dompet aku ni?” –”mau tak marah! Petang nanti kita jumpa,tapi ada syarat, awak kena belanja sebab saya dah jumpa dan tolong simpankan untuk awak.” –“err, petang ni? Okay-okay. Nanti kau halo aku lah” –”orait, okaylah. Hana nak masuk kerja ni, apa-apa nanti hana inform ye, asalamualikum ed” –”okay,salam” toot. Aku melintas di hadapan  kedai dimana kejadian aku terlanggar hana minggu lepas, berhenti. Aku mengundur setapak dua, buat lencongan masuk kedalam kedai tersebut. Aku gapai dua bar cokelat berbungkus biru, “bos, berapa?” aku hulur sekeping not kuning. Ambil baki, berjalan pergi. Aku lihat jam di lengan. 8.59 a.m, lari!.
Di depan monitor dalam kubikel kerja aku.
Aku sandar kepala atas meja. Sambil jemari melakar-lakar di atas sekeping kertas bewarna putih. Cari idea, arghh. Tension. Aku hempas pensil. Bangun. Jenguk kubikel sebelah, ”topek!”
-”sup?” topek masih tenang memerhati screen lcd monitor.
“sap kok jom?” pelawa aku.
Dia balas dengan tangan buddha. Talk to the hand. Ahh, tengah lasso lah tu.
“fak u” aku tinggalkan topek dengan dimaki selepas aku tekan papan kekunci dia. Lumrah bagi designer kalau tengah guna lasso, pantang dikacau.
Aku tolak pintu rintangan api menuju ke tepi tingkap di ruangan tangga. Aku buka sedikit cermin kaca bagi melepaskan asap rokok dan bagi udara masuk. Luas pemandangan luar. Segar seketika walau pada dasarnya cuaca agak gelap dan bakal hujan di tambah dengan hiruk pikuk kesesakan jalan diluar. Tapi cukup buat aku tenang selepas kepala otak penat memerah idea sejak dari pagi lagi. Sampaikan lunch pun menghadap monitor. Satu jam lagi sebelum balik. ”janganlah hujan” pinta aku tanpa tuju pada sesiapa atau apa. ”bak kok tang!!” terkujat aku di jerkah topek dari belakang, hampir-hampir jatuh lah rokok yang aku sisip dekat bibir, ”babi kau” sambil aku hulur kotak rokok pada dia. Borak apa yang boleh.
”mungkin jodoh kot?” ujar topek dihujung hujung perbualan aku dengan dia sedari tadi sebelum dia meninggalkan aku dan masuk semula ke ruang kerja. Habis semua aku cerita pada dia kisah yang terjadi pada aku sebelum ni. Hmmm, jauh aku renung ke luar tingkap semula. Aku tarik dalam-dalam asap rokok sebelum puntungnya aku jentik ke luar. Tutup tingkap, kembali ke kubikel kerja.
”yibaa!! Balik” jerit topek dari kubikel sebelah.
”ed, aku chow! Papehal halo lah kalau nak lepak” dia melangkah tuju ke pantri, mungkin nak rembat stok air 3 in 1 atau instant mee.
“orait bro” jerit aku sambil mengemas ruang kerja dan menutup plug. Aku silang beg sandang.
Tet! Tett!! Bunyi mesej masuk, aku gapai telefon dari atas meja. Baca ”A’kum ed, hana tunggu dekat tempat ed langgar hana ye, 6.30 ni and make sure yang ed datang, kalau tak hana buang je dompet ed ni!”. aku kerling jam di dinding ofis, 6.15 p.m
Bergegas aku berlari menuruni anak tangga walhal boleh menggunakan lif, tapi disebabkan tak mau membuang masa menunggu aku gagahkan jua turun 4 tingkat bangunan, sampai ke ground floor, buka pintu. BERDENTUM!! Bunyi guruh dan menderu hujan turun selebat-lebat. Arghh,celaka!!
Aku usha keliling. Tiada sesiapa yang aku kenal nak tumpang ataupun pinjam payung. Aku lihat jam di tangan. 6.20 p.m.  aku capai telefon bimbit, taip. ”hana, aku lambat sikit ye, hujan lah!”  selang lima saat –”no! be there or beware!” balas dia, arghh pompuan ni. Entah kenapa lah pulak aku rasa cuak bila dia mesej macam tu, apa je dia nak buat kalau aku lambat sekalipun. Tapi disebakan perasaan takut tu aku nekad kan diri meredah hujan lebat ni, basah pun basah lah asalkan tak kena marah. Eh? Apahal pulak, patutnya aku risaukan dompet aku dari kena marah dengan si hana ni, ah sudah. Aku berlari dan lari dan basah. Agak tak selesa di celahan kelengkang.
Sampai di stesen, basah. Celaka lah, macam mana aku nak naik lrt basah-basah macam ni. Sial. Marah aku pada diri sendiri.
Aku lihat jam, 6.37 p.m
-”hai ed!” aku toleh ke arah si pemanggil.
”ha, mana dompet aku?” jerkah aku pada hana. –”eh, janganlah marah” jawab dia
”ni, puas?” aku tunjuk diri aku yang basah pada dia.
-”yang pergi redah buat apa?” senang dia jawab.
”dah kau yang jugak mesej, be there or beware.”
-“bagus betul ikut cakap orang, nah amik ni lap rambut” balas dia sambil menghulurkan sehelai kain kepada aku. Capai.
-“hana saja je cakap macam tu,kan hana dah mesej balik  lepas tu, ed ad abaca tak?”
Aku tengok pada inbox telefon bimbit, satu mesej diterima, buka. Ahh, setan betul. Aku diam sambil keringkan apa yang patut. Hana memandang aku sambil tersenyum.
-”kesian dia, nah dompet awak” dia hulur, aku gapai. “jom lah kita keringkan pakaian awak tu.dekat surau rasanya ada kain pelikat.” Ujar dia sedikit tergelak. “kejap” pinta aku pada dia. Aku bergerak ke tandas awam. Salin baju, dah menjadi kebiasaan pada aku membawa baju dan seluar lebih ketika keluar rumah, tabiat sejak dari dulu lagi sebab aku ni kaki travel dan jarang balik rumah dulu. Kalau beg aku ni orang rompak, mungkin orang akan menyangka yang mereka terompak almari pakaian yag lengkap dengan segala mala nya, dari pada ubat gigi sampai ke seluar kecik semua ada. Siap, aku sembur wangian ke seluruh badan, ahh.segar. pakaian basah aku sumbat kedalam beg plastic termasuk kain hana kedalam beg. Keluar.
“wah? Dah bertukar?” terkejut hana bila aku tukar baju semua.
“hiker and backpacker rules” jawab aku.
“wah, lasak lah kiranya ni?” Tanya dia.
“well said” aku balas sambil bahu terjungkit sikit.
“ceh berlagak” dia jelak. “kita maghrib dulu lepas tu kita pergi makan eh?, hana laparlah. Ed belanja kan?” soal dia.
”okay” pantas aku pusing membelakangkan dia. Berjalan. ”hei!! tunggu” jerit hana.
Mari lah kita solat, marilah menuju kejayaan.
**
IKUTKAN SAHAJA RENTAK DAN JANGAN MEMBENTAK!

**

No comments: