Sunday, February 23, 2014

Teater "KAKU" by Buku Jalanan Waghih

Scene 1

Pergi.

Pelakon lelaki bangun sambil memandang kekasih hati dengan penuh penyesalan akibat tersedar dari kesilapan diri selama ini yang bergelumang dengan dosa.

berjalan kehadapan.

: "Syaitan,
Selama ini aku ingat,
kau yang memimpin
setiap jalan yang aku pergi
aku sentiasa mengikut telunjuk mu

Rupanya tidak,
bukan kau,
tapi aku..sang nafsu
nafsu yang rakus
menarik aku ke lembah durjana
lembah yang membuat aku leka

Sudah,
Aku mahu pergi,
mencari diri sendiri,
diri yang dulunya,
tidak gila pada dunia,
diri yang dulunya,
sentiasa ingat pada pencipta!

****************************

Scene 3

kembali

Lelaki ini yang telah berubah ke jalan kebenaran terserempak kembali dengan kekasih lama yang masih tidak berubah dan sentiasa menunggunya, dengan rasa berat hati, dia melangkah ke arah bekas kekasihnya untuk mengajak ke jalan yang benar

berjalan ke arah kekasih sambil memandang..

:"Telah mengerti dua jiwa,
kontang akan amalan,
yang dicatat di bahu kanan
bila dahulu atas jalan
khayal dalam bayangan,
hingga tersadai di pinggir kayangan
hampir di bakar panas jahanam
harus apa untuk bersama
jika akhirnya neraka
sedang bahagia dicita sampai syurga
akan sayang yang tercipta
atas nama cinta pada manusia
pulang pada tuhan
serta cinta menambah iman!

No comments: