Wednesday, January 29, 2014

RABUN

Kenal ku denganya..
tiada terduga..
omong ku,
hanya kosong belaka,
kias sana, kias sini..
aku perhati..
sepertinya dia anak kecil
yang baru kenal dunia
baru tempuh satu fasa
iaitu remaja.
belum dia keluar dari zon selesa
aku perhatikan lagi dia..
kau tahu kain putih?
suci bersih..
tiada calit kotor tentang dunia penuh tipu daya,
tiada juga dia duga tentang satu lagi fasa
di mana ada jalan jalan nya nanti penuh liku
penuh duri yang meracik racik jiwa.
harap dia kuat, harap dia tahu itu
yang dunia ini, tidak seperti apa yang matanya nampak
dunia ini perlukan hatinya untuk di setiap tapak
aku tak mahu bercerita tentang dunia,
kerana itu dari apa yang aku rasa,
hanya aku yang dapat membeza apa mimpi apa nyata,
biarkan dia belajar sendiri,
suapaya nanti dia tidak menuding jari,
aku? tetap akan perhatikan dia..
andai suatu hari, langkah nya tempang
aku mungkin datang untuk menopang
supaya jalan nya nanti tidak menyimpang.
terus aku perhati..
dia tersenyum melihat aku mengelamun dari tadi..

No comments: