Monday, February 23, 2015

SEDAR

Dan bila sampai di satu tahap..kau kena sedar diri sedar ruang.

Sedar diri, tentang tidak sempurnanya diri sendiri..

sedar ruang, tentang dunia yang kau menumpang.

Aku cuma jadi aku, cuma cari aku..dalam meniti hari hari yang berlalu

dan segala yang telah dan bakal berlaku.

Jadi aku cuba jujur dengan diri sendiri dengan perasaan sendiri..

silapnya aku jujur.

Salah aku, iyakan. Setiap bait kata, laku tingkah..silap aku. Iyakan.

Sebab aku jadi aku, cari aku..

Bukan bertopeng kesempurnaan yang manusia lain canangkan,

bermodal agama, rupa dan kata madah indah buat yang lain alpa teruja. Ikut ikutan.

Aku cuma jadi aku, cari aku..sedar tentang diri,

sedar perihal ruang agar tidak lupa diri agar tidak bermegah julang.

Maka yang ternampak zahir itu jadi aku, dan batin terselindung itu cari aku..

sedar diri ini menumpang dalam satu ruang..

Bila bila masa sahaja tidak kira dimana, aku tak akan sedar, diri ini dipanggil pulang.

Selesai. Sedar diri, sedar ruang..lupakan erti kesempurnaan.

Terima dengan rasa syukur segala pemberian.

No comments: