Sunday, November 10, 2013

Suasana

secara tiba tiba..


suasana sekarang agak tenang selepas hujan di Tanjung arang..tenang dan sunyi..yelah pagi kot, pagi buta atau lebih tepat saat aku menaip ni 4.17 a.m..



so kalau dah suasana nya macam tu, tambahan pula kau sorang dan takde benda apa nak dibuat..macam macam lah kau akan berimaginasi dalam bahasa indah nya atau berangan..kepala otak aku ni mula flashback suasana suasana yang agak bertepatan dengan keadaan sekarang dan boleh pulak dia pilih satu moment ni yang buat aku sengih sengih sambil dok tuit..aku nak berpuisi sebenarnya..tapi dah macam aku quote imaginasi aku je gaya..so lantaklah..



"Kadang-kadang kita rindu, bukan pada orangnya tapi pada suasananya..iya aku rindu suasana itu, Masih ingat waktu mula-mula kita bertegur sapa? Di mana aku kena paksa tolong start motor kau sampai lenguh kaki aku..masih terasa lenguh tu, Oh itu bukan yang mulanya..mulanya kita bersebelahan meja..segala kata janggal terasa, nak panggil kau? Awak? Aku? Saya? Bukan mula lagi? Ada lagi awal katanya? Masa mata bertentangan, kau aku terpaku seketika?..kaget, pantas mengalih pandang, aku senyum sorang, Aku rindu..rasa suasana itu.."


bila aku dah menaip satu phrase tu makin lama dia develop secara detail keadaan tu..aku nak gambarkan suasana tu dan rasa nya bagaimana..amboi dah macam kupas puisi sendiri dah gayanya.. pedulikan..aku cuma nak ingat rasa suasana tu, masa start motor, suasana dia ber angin, waktu petang..dan rasa terpaksa, aku macam kaget tak tahu nak buat apa, rasa macam robot..masa duduk bersebelahan suasana dia tenang, luaran..tapi dalaman macam ribut, suasana masa bertentang mata, masa tu aku belum tegur sesiapa dan aku nampak dia..time tu memang gila awkward..


faham ke tak ni apa aku nak sampai..kadang-kadang memang kita lebih rindukan suasana saat itu, bukan orang di dalam suasana itu walaupun benda tu faktor utama..dan buat kita rasa nak ulang balik, dan rasa nak ulang balik tu mungkin buat kita rasa hidup..dengan orang lain mungkin tak sama, dengan orang yang sama mungkin tak akan terjadi dan segalanya mungkin..banyak lagi sebenarnya suasana yang aku rindu..suasana masa kanak-kanak terutamanya..



No comments: