Monday, June 10, 2013

PT2 : HIKAYAT GADIS POLKA VS GADIS MAGENTA

PT2 : Hikayat Gadis Polka vs Gadis Magenta
ARGHHHHHH..FAK FAK, bangun. Mandi.
8.15 a.m
gedegang!! Klik” berdentum aku tutup pintu rumah, kunci.
Kucar kacir aku sarung chuck taylor pada kaki. Lari.
Walaupun pada dasarnya aku lewat, tapi kalau ikut hukum kerelatifan masa aku masih awal jika sampai di ofis nanti sebab mesin punch card tu masa dia lambat lima minit. Tapi disebabkan taknak bersesak sesak naik lrt. Aku pantaskan sikit langkah kaki ni, peluh mula memercik di dahi, sedikit panas.aku longgarkan sikit zip hoodie. Nasib, ngam-ngam sampai stesen, lrt pun sampai. Berhimpit himpit aku masuk kedalam pintu. Ting!
Celaka betullah!
Sedang aku berhimpit-himpit masuk tadi, entah celah mana ada sekor manusia ni nak keluar. Disebabkan ruang yang hampir tiada untuk dia keluar, aku terpaksa mengundurkan sikit badan kebelakang. Dia berusaha untuk keluar dan tertolak sedikit badan aku, akibat tidak stabil dan tak sempat nak pegang handle bar, aku terbabas sedikit ke belakang, dan terhuyung balik ke depan menghantuk kan kepala aku pada seseorang.
aduhhhh “ toleh.
Aku usap dahi.sakit.
-“maaf, maaf” aku tunduk sedikit kepala. Sambil anak mata perhatikan susuk tubuh di depan aku. Berblaus magenta tudung litup. Anggun.
takpe-takpe” dia bersuara sambil mengusap kepala juga, tapi mata nya melilau ke bawah lantai mencari sesuatu.
-”sori..err, Cari apa??”
Diam.
-”ehem, sori ye..dan kau cari apa tu?” aku kuatkan sikit pertanyaan tadi.
”Takda apa..it’s okay, lrt right. common”
ish, malang betul lah..” ujar dia perlahan. Sambil menjarakkan sikit diri dari aku.
Masih mampu aku mendengar. Entah apa yang malang entah.
Samada dia malang atau aku si pembawa malang. Ralit aku perhatikan dia yang sedang tercari-cari sesuatu di atas lantai. Malas aku nak tanya banyak kali cari apa, sedangkan yang pertama tadi pun jawab acuh tak acuh je yang penting aku dah minta maaf, aku rapat kan diri ke pintu. Setapak kaki kebelakang.
Pijak. Lembik. Ah sudah, apa ni. Aku pandang ke bawah.
Cokelat!!
awak!!” perlahan dia menjerit selepas pencarian sesuatu dia tadi membawa ke arah diri aku balik, belum sempat dia bersuara, aku dah terpijak cokelat dia.
Alamak, takkanlah lagi sekali..
-”alamak, maaf lagi sekali..” kali ni aku sedikit segan.
Entah apa nasib dua hari ni, semalam langgar, pijak cokelat orang. Hari ni pun sama jugak. Nasib je lah orang nya tak sama. Oh ya! Pasal Semalam.
Pantas reflek tangan aku menyeluk beg sandang mencari sesuatu.
Pandangan mata dia masih tertancap pada aku, samada pelik dengan tingkah aku yang mencari sesuatu atau kesal dengan cokelat yang lunyai aku pijak.
Jumpa!. Aku melangkah dua tapak rapat ke arah dia, hulur.
-”nah, Cokelat kau” spontan aku hulur bar cokelat pada dia
Apa ni??”
-”amiklah, sebagai ganti cokelat kau yang aku terpijak ni”
oh takpe, bukan awak sengaja pun, tapi kalau nak ganti agak-agaklah!!”
-”apesal pulak?”
takpelah, lupakan”
Ting! Dia keluar setelah sampai di stesen berikut, tinggalkan aku terpingga-pingga
-”woii!!”
Wahhhh. Demand ke sombong makwe sekor ni??. Aku nak ganti balik coklat dia pun taknak.
Bergerak. Aku rapatkan kepala aku ke cermin, Aku perhatikan dia sambil lrt bergerak meninggalkan stesen. Dia mengerakkan tangan ke kepala. Keluar jari telunjuk, dekatkan ke tepi dahi dan membuat pergerakkan bulatan beberapa kali. Sewel!
-”Cis!! Dasar kerek punya pompuan, siap sempat buat isyarat cakap aku gila pulak tu” aku hempas bar cokelat ke telapak tangan.
Eh?! Apa ni?
-”Lahhh, padanlah dia taknak. Dah terbukak rupanya..”
Aku lupa masa berlari ke stesen tadi aku pergi kokah sikit cokelat ni, disebabkan lambat bangun dan tak sempat nak bersarapan, cokelat yang kononya aku simpan nak ganti pada orang yang sepatutnya jadi gantian.. Hadoi!
Ting!
Melangkah keluar. Aku seluk balik cokelat bar tadi ke dalam poket. Keluarkan rokok, nyala. Lighter baru.
Gadis magenta.
Senyum.
**
AKU TAK TAHU APA DIA, TAPI RASA ITU BERLEGAR-LEGAR DI SEKITAR RUANG MASA.
KADANG-KADANG RASA ITU MENJERUT PERASAAN BUAT HATI INI HIBA.
**
PT3 : Hikayat Gadis Polka vs Gadis Magenta
Ahad bagi sesetengah orang amat amat lah menyeronokkan, tapi..ia adalah satu hari di mana bosan itu berganda ganda bagi aku. Keseorangan itu sial.
Aku kerling jam dekat dinding, 11.36 a.m.
Malas aku bangkit, perlahan. Menuju ke bilik air.
Usai siap secara ala kadar. Aku sembur perfume gatsby cool seluruh badan, wangi. Tujuan, ke kedai mamak bersarapan.
Sesampai sahaja di kedai mamak yang selalu aku pergi, aku mencari port yang selalu aku duduk, paling hujung di dalam kedai itu, dari tempat yang aku duduk aku boleh melihat keseluruhan suasana di dalam kedai mamak itu.
”Nescafe tarik satu, roti kosong banjir ayam beriani peha..” pinta ku pada ane yang datang ambil order. Dia mengangguk. Aku seluk xperia miro dalam poket seluar. Aku tekan icon burung biru, keluar timeline. Scroll ke bawah, naik atas, bawah semula.
”ane, ais kosong satu” aku meinta pada ane selepas dia menghantar makanan dan air yang aku order sebelumnya. Mengangguk lagi serupa robot.
“Bismillah..” suap.
Ralit aku menyuap kan roti kari banjir cicah ayam beriani, datang sekujur tubuh duduk bersebelahan dengan meja aku.
Toleh.
Aku hirup Nescafe tarik perlahan, kejap. Macam kenal, Aku toleh buat kali kedua, Dia!! Polka!
Asalamualaikum..” perlahan aku ucap.
-”Walaikumsalam, ya?” dia jawap
”Ingat aku tak?”
-“siapa?”
Lrt? Langgar, cokelat? Ingat?”
-”oh awak!..dah langgar orang blah macam tu je kan?”
bila masaa...” terhenti
Datang pula seorang lelaki duduk berhadapan dia. ”Kenal ke?”
-”kenal, tapi..”
Sori lah pasal hari tu, aku bukan blah macam tu je..aku pegi kedai beli cokelat nak gantikan cokelat kau yang aku pijak tu, tapi bila aku datang balik, kau dah blah..” laju aku potong perbualan mereka.
Terpinga sekejap mamat depan dia tak faham apa yang kami bualkan.
-”takpelah, lupakan je” cepat-cepat dia matikan perbualan. Borak.
okay” ujar aku. Biarkan mereka. Aku teruskan sesi suapan, entah kenapa tiba-tiba rasa menyampah pulak duduk sebelah dua orang ni. Cepat makan!.
Dikaunter, aku masih perhatikan gelagat si gadis polka tadi dengan teman dia. Bayar, aku melangkah keluar. Berhenti.
Aku rapat ke kaunter balik, aku capai satu bar cokelat berbungkus biru, bayar. Laju aku melangkah ke meja mereka.
Nah” perlahan aku letakkan cokelat bar di atas meja. Berlalu laju aku dari situ.
-”Eh? Awak!” dia memanggil
Aku cepatkan langkah. Kaget, bertembung dengan ane kedai mamak, buk! Ane mengangguk maaf, aku pandang ane, ah lantaklah, cepat keluar dari kedai ni. Laju lagi.
Dia memandang aku terpinga-pinga. Hilang
**
PERASAAN ITU CELAKA, PADA APA DAN PADA SIAPA TAK KIRA DIMANA DAN MASANYA
SUKA, HAMPA, HIBA BERCAMPUR CAMPUR MENYESAK DADA
**
“Entah apa lah yang aku pikirkan tadi, dah dia cakap lupakan yang aku gatal-gatal nak beli apahal?”
Aku mempersoalkan tindakkan aku sebentar tadi, dan dah kenapa mesti aku kelam kabut pun aku tak tahu, entahlah. Aku melangkah lagi. Niat mahu pergi kedai buku.
ting tong!” bising bunyi alarm tanda orang masuk. Meliar mata aku cari rak letaknya buku buku novel fiksi. Belek dan belek, dah ada, dah ada, dah ada..aha! ni takda. Getus hati bila jumpa buku yang baru direleasekan. Kegilaan apakah tentang buku novel fiksi keluaran publisher publisher indi ni pun aku tak tahu, mungkin kerana gaya penulisan, cerita mereka jauh lari dari norma norma novel mainstream yang lain mungkin, lebih telus, jujur dan dekat dengan jiwa barangkali. Aku gapai novel tersebut, tuju ke kaunter. Beratur.
Walau tak panjang mereka yang beratur di kaunter pembayaran, sedikit lama juga nak menunggu giliran aku sampai. Sabar.
Sampai giliran aku. Gadis di kaunter senyum. Aku serah buku, dia scan, ”tett” bunyi scanner, “RM 19.90 bang, ada kad ahli? Jika ada, diskaun 15% akan diberikan” ujar nya lancar. Aku senyum,”ada, sekejap ye”
Seluk poket belakang, seluk, seluk..bangsat!!
Menggagau aku seluk poket depan belakang kiri kanan, mana pulak dompet aku ni.
Kejap ye” ujar aku pada gadis kaunter. Aku dah tak tentu arah, dompet aku takda pada tempat yang sepatutnya. Gusar, bimbang, malu bercampur-campur. Ahhh..sudah, confirm hilang!
err, maaf, dompet saya hilanglah..tak jadi, sori” ujar aku, ”okay” balas gadis kaunter.
-”kenapa ni?” terdengar satu suara dari belakang. Aku toleh.
Dia!! Magenta!
”eh kau!..how come?..err, Takde apa, dompet aku hilang”
-”apa kau??, tak sangka..oh yeke, so bad..dekat mana hilang?”
tak taulah..sori pasal hal dalam lrt haritu.”
-“hmm takpe, sori cakap awak ni (sambil buat jari dekat dahi)..rileks, dan cuba ingat balik, kalau gelabah susah nak ingat”
its okay, my bad also dan..oh ya!” belum sempat aku bercakap hal cokelat sebelum tu tiba-tiba aku teringat ane tadi, ya, mungkin akibat terlanggar ane tu, dompet aku cicir..aku mahu cepat ke kedai mamak tu balik.
thanks, aku dah ingat dekat mana!” aku berlalu pantas tinggalkan dia, lari lagi.
-“so kay awak….” tak habis bicara. ”hmm, clumsy guy”
dia nak beli apa tadi?” bertanya gadis magenta pada gadis kaunter. ”Ni” diangkat sedikit buku tu.
Senyum. -Puisi ku untukmu- karya : awanterbang
**
SETIAP APA YANG BERLAKU ITU TAKDIR, TERIMANYA DAN LALUINYA DENGAN SABAR WALAU GETIR

**

2 comments:

Anonymous said...

weh kau nak try wat storie erh??

##keep it up

sukehatisaye said...

yup..tq